Papgr presentado para la presentacién anual de The American
Political Science Association, Washington, D. C., 28 Agosto 1
Septiembre, 1997, pp. 2-14.

1

For Whom the Bell Tolis:
Competition for Audiences in Spain’s Election Campaigns

Juan Diez-Nicolas and Holli A. Semetko

The development of political attitudes during the transition to democracy in Spain
has been the subject of considerable research on elections in that country since the late
1970s (Penniman & Majul-Leon, 1985; Bames, McDonough & Lopez Pina, 1986, 1988.
Lancaster & Lewis-Beck, 1986, Heywood, 1987, Hunter & Pollack, 1987; Gunther. Sani
& Shabad; 1988). These studies paid little attention to the information environment in
Spain and were hardly concerned with the potential effects of news and information on the
formation of political opinions. To some extent, this lack of scholarly interest in the media
can be explained by the country’s comparatively low levels of press readership, as well as
the unique broadcasting structure inherited by post-Franco Spain. The state-owned and
operated public service broadcaster, RTVE (Radio y Television Espanola, hereafter
referred to as TVE), funded by a unique combination of both public funds and advertising,
held a monopoly position in television and for many years after Franco’s death, it was the
sole provider of television and radio news (Lopez-Escobar & Faus, 1985, Lopez-Escobar.
1992, see also Preston, 1996). It came in the form of two national channels (TVE 1 and
TVE2, as well as national radio, RNE). TVE was revered and respected, but aiso
understood to be closely linked to the State which, in practice, meant the Government
(Rospir. 1996).

The situation in the 1990s could not be more different. The term
« Americanization” has been used to describe the developments in the campaign
environments in many countries, and Spain is no exception (Swanson & Mangini. 1996).
In established democracies as well as societies in transition, there are more television
channels available to citizens than ever before. and there is evidence from many countries
to support the influence of the media on public perceptions of political leaders and parties.
candidates, and the importance of issues (Semetko, 1995, 1996). The two most recent
elections in Spain (1993 and 1996) were fought on a mediated battleground. against 2
backdrop of unique developments in the press and broadcasting.

Spain is one of the few western countries to experience increases. in recent years.
in newspaper readership. One of the most successful newspapers launched in the late
1980s, EI Mundo, increased its circulation not by fronting bingo and babes. but by giving
considerable space 1o serious investigative reporting on corruption and a clear anti-
government editorial line. Pedro J. Ramirez, the editor. was inspired by his visit as a
young intern to the Washington Post in 1974, at the end of the Watergate atfair. and £/
Miundo s hardhitting news and editorials made him known as the “nightmare of Felipe
Gonzalez” (Interview. 2 June 1993). One of the most important scandals to be followed
closely by this popular newspaper is know as the GAL affair, about the secret anti-terrorist
squad of undercover police, paid illegally by the Ministry of Interior, who murdered more
than twenty Basque (ETA) terrorists ten years ago.



b

The emphasis on corruption in the press was not ignored by television news in
Spain. Since 1989, there have been both public service and new private television
channels, though public service news professionals acknowledged that news on the private
television channels paid more attention to this running story than TVE (Semetko and
Canel, in press). News and current affairs on the private channels were often reported with
a political slant that did not please the government of the day. Writing in 1992, one
observer even suggested that this change in the balance of television resources available to
citizens was related to declines in support for the ruling party: “(I)t is far from impossible
that the relative decline in PSOE's position at the last local elections may be connected
with this... The ruling party’s losses were proportionally greater in cities with access to
commercial channels, while the differences were smatler in areas without access to private
television” (Lopez-Escobar, 1992:251).

In this paper, we discuss the changes in Spain’s television landscape in recent years
and the implications of this for the study of political commurication and elections. We
describe the shifts in audiences from public to private television channels, and the
characteristics of audiences for news bulletins on the main channels, based on cross-
sectional survey data from the 1993 and 1996 elections. The data suggest that in 1993 and
1996 there was a relationship between the news program one watched regularly and one’s
political views. “Selective exposure” may therefore be an important hypothesis for
research on media effects in Spanish elections. In conclusion, we argue that an
understanding of political developments in Spain in the 1990s and beyond needs to be
informed by developments in the media, by audience’s exposure to news sources, and by
the real and perceived political sympathies reflected in the news.

We begin with some background on the organization and structure of television in
Spain. We then discuss some of the key differences in approach taken by the news on the
two most important television channels in the March 1996 election. We then discuss
competition for television audiences.

Spanish Television in Transition

While RTVE (Radio y Television Espanola) may be compared with Britain’s BBC
in terms of their mission statement, in practice the Spanish broadcaster had far less
autonomy from political control than the BBC (Schlesinger, 1978). In theory (by statute),
Spain’s public service broadcaster operates by the following principles: (a) objectivity,
accuracy and impartiality of information, (b) clear distinction between information and
opinion: in the later case, indication should be made as to who is the holder of the
particular opinion, and the freedom of expression should be respected, within the limits set
by Article 20, para. 4 of the Constitution; (¢) political, refigious, social, cultural and
linguistic pluralism should be respected; (d) the good name, reputation and private life of
the individual, and all his rights and liberties recognized by the Constitution; (e) the
protection of young people and children; (f) respect for the values of equality summed up
in Article 14 of the Constitution” (¢f. Article 4 of the RTVE Statue, 10 January 1980, as
quoted in Lopez-Escobar 1992:257 ff. 7).

Under Franco, the content of Spanish news programs was controlled by means of
“(1) the prohibition of any independently made radio news programs (the various stations
had to link up with the official information service several times a day); and (2) the



appointment of appropriate people to key positions in the public broadcasting media, both
radio and television,” (Lopez-Escobar, 1992: 242). This began to change in thelate 1970s
and over the course of the 1980s with new broadcasting regulations. Nevertheiess. public
service television in Spain by tradition “was not so much state television as television
controlled by the government of the day,” first Francoist during the dictatorship, then
UCD in the late 1970s, and then Socialist beginning with the victory PSOE in the election
of 1982 (Lopez-Escobar, 1992:251).

Like Germany, there is commercial advertising on Spanish public service television
and it operates with restrictions, such a limit to the amount of time each day that can be
devoted to advertising (Schoenbach, 1987). But in Spain, public money represents only
20% of the total income for public broadcasting, and the rest is supplied by advertising
and sales of its own products. There is a problem because public broadcasting in Spain
operates on a very large deficit, and the deficit is funded by the State. There is no income
for the public service system generated by a license fee paid by households with a TV set,
unlike Britain. Once private television channels were introduced in 1989, TVE’s
monopoly position as a provider of news and entertainment, and as an outlet for
commercial advertising, came to an end. But the political power structure in TVE
remained intact (see Semetko and Canel, in press),

The chief post of Director General (DG), was appointed by the government for a
four-year mandate which expired with the election of a new government, The Governing
Council (Consejo de Administracion) was composed by 12 people elected. half elected by
the upper, and half elected by the lower, Chambers of the national Parliament. Hiring
policy was highly linked to the DG, who appointed the four key personnel for the news
programs and the heads of various news desks (national, economic, culture, for example) .
A change in the government could therefore mean changes in the key posts in the
newsroom. This indeed happened when the Socialists came to power in 1982 and replaced
all those in key positions at TVE.

The Governing Council represented the main political parties in proportion to their
weight in Parliament. At the time of the 1993 election there were six PSOE, four PP, one
centrist (CDS) and one Catalan (CiU). The Council’s role was to ensure that there is a
balance in the news about the different political parties and their leaders, based on their
representation in Parliament. A monthly tally was kept outside of election periods, and an
almost daily tally is kept during official election campaign periods. Similar boards with
similar functions existed for all the other public regional channels. There were no such
boards or legai regulations for the new private channels, though they were expected to
provide “balanced” and “impartial” coverage of the parties in the news.

The introduction of private television in Spain was compieted in fate 1989, and the
1993 general election represented the first time new private channels (Antena 3, Teles,
and Canal Plus a scrambled, subscription only, channel) competed with the main public
service channel TVE, to provide coverage of the campaign. Spanish culture makes the
viewing of television news at lunchtime and evening news a family affair and an important
ritual (Barnhurst, 1997). Lunchtime news programs are broadcast at about 3pm, usually
for a half an hour. Lunchtime in Spain is from 2-4pm. The main evening news programs

are aired during prime time, and during the campaign these began at 8.30 on Antena 3 and
at 9pm on TVE. .



TVE 1 and Antena 3: [deological Newsrooms? _

The public service channet was reputed to be pro-government and, between 1982
and the 1996 election, was perceived by the public to be a mouthpiece for the PSOE
government (Rospir, 1996). Prior to the 1996 election, news on the main competitor, the
private channel Antena 3, was perceived to be anti-government {or pro-opposition) by the
public. Interviews with news professionals in the two news organizations revealed that
they in fact did not contest these pro- or anti-government stereotypes, but reporters and
editors in each organization firmly believed they fulfilled their obligations and duties as
broadcasters appropriately (Semetko and Canel, in press).

The observation and interviews conducted during the 1996 election campaign
found that the news programs on the two channels were not only different in terms of the
perceived biases in their political coverage, they were also distinctly different
organizations, bound by different rules, regulations, and internal definitions of journalists’
roles. For example, there was an unnatural absence of journalistic instinct in the TVE
newsroom during the final fourteen days before the election. This was the “official”
campaign when strict “stopwatch” rules of balance were applied to the campaign news at
the public service channel. When asked about how TVE 1 determined what to include in
the “electoral block” as campaign news during the two week “official” campaign, the TVE
1 Deputy Head said:

“The campaign coverage is agreed beforehand. We have some time allotted for every
party. We allocate to each party a time which is proportional to the representation they
have in Parliament. This time distribution is approved by the administrative council (board
of directors) of TVE. We tend to reduce the time of the large parties and give some time
to minority parties, so that every party has some representation. This time ts not exactly
adhered to, sometimes there are differences because of events. Every day there is rally
where the party leaders speak. If there is no leader rally, then we call the party and we ask
“What is the most important event of the day?”

The newsroom observation study revealed profound differences in attitude and
approach taken by the two main competing news organizations. TVE 1 saw its aim as
sending the agendas of the parties forward to the electors for consideration. Antena 3, its
main competitor, saw its aim as setting an agenda for the news, based on the interests of
its audience and the expertise of its reporters. News on TVE 1 during the official
campaign was in a rigid format in strict adherence to “stopwatch” rules of balance.
whereas news on Antena 3 included changing and innovative formats, such as the political
cartoon, and considerable emphasis on analysis and interpretation. with election stories
dispersed throughout the program.

There were also fundamental differences between the two channels in their
perceptions of their audience. TVE 1 was devoted to letting the parties have their say,
because the parties were their audience. One amusing remark made during an editorial
meeting was quite telling. (1) Someone questioned whether the story being discussed at
that moment was of interest to the audience. The reply from the producer was: "Do we



make our programs for the audience? Only 20% of our program is for the audience, the
rest is for politicians and journalists!*

The perspective of TVE | news professionals about their audience (‘politicians")
and their owner (*government’), showed that the concept of public service broadeasting in
Spain is a long way away from the BBC in Britain. The BBC is largely independent from
the government, though its Board of Governors is appointed by the Prime Minister, and
the renewal of its license fees are subject to vote in Parliament, It has been heavily
criticized by government for its investigative reporting, and especially its objective
coverage of the Falklands War in the early 1980s. TVE 1 also appears to be more
‘politicized” than Germany's public service channels, ARD and ZDF, in which there is a
somewhat even distribution of ‘red” (Social Democractic Party) supporters and ‘black’
(Christian Democratic Party) supporters in the newsrooms and in high level positions.
These two German public service organizations are also subject o external oversight and
criticism from advisory review councils involving politicians from all parties (Semetko &
Schoenbach, 1994). TVE 1 in Spain, however, is unique in that it is beholden to the party
in government and its top news directors are part of a specially appointed team whose
head is directly appointed by the prime minister.

News professionals at Antena 3 would have found it anathema to call the parties
and ask them for their most important story of the day. Instead, reporters and producers
there made a special effort to initiate news, via analysis and interpretation. They catered to
what they believed their audience wanted, They regularly linked the campaign to stories
appearing in all parts of the bulletin, and to the activities of government actors, in ways
that are commonly found in Britain or the US during election campaigns (Semetko,
Blumler, Gurevitch & Weaver, 1991). It was nearly impossible for the prime minister or
another minister to appear in the news without an explicit link made by the reporter
between the politician’s activities and the forthcoming election, in the final weeks before
the election, which is also common journalistic practice in Britain and the US. News on
Antena 3 was also ironic and critical, occasionally disdaining, and frequently entertaining,
There was some sacrifice of substance for style, instead of focusing on the substantive
issues addressed in a speech at a rally, for example, Antena 3 reported on the style or
tactics of the leader, or offered a humorous piece on how the leaders move — Felipe’s feet
or Jose Maria’s hands.

Moreover, at Antena 3, there was constant questioning in editorial meetings and an
awareness of the need to help audience understand with analysis and the linking of stories
in the flow of the program. Questions such as *Will our audience understand this?" or
"How can we help our audience to understand this better?” were common. The audience

consisted of a wide cross-section of members of the public, the masses and the movers
and shakers. According to the Executive Director:

“We don’t think our audience is either right wing or left wing. Our role is to “‘watchdog’
the government. As the government is now Socialist, when we criticize it, PP voters are
happy with that. From Monday on, we’ll be criticizing a PP government, so PSOE voters
will be closer to us. We aim to target people who are interested in political information,
maybe information that bores other people, but which is important for people who are in
decisionmaking posts. We try to reach our people with reportages, we try to get more



women in our audience. but we don’t want to give up the elite group. 1 know that if
political information was left aside we would get a higher audience, but we don’t want to
miss that group. And we won’t be influencing the society if we were to do that. If we
didn’t give political information then we wouldn’t be watched by politicians, by
businessmen, by intellectuals, so we’d be reaching massive audiences but not the groups of
audiences who are running the society.”

A “sacerdotal - pragmatic” continuum was first introduced to describe the range of
attitudes found among news and current affairs professionals at the BBC, in their
reporting on election campaigns, based on newsroom observation studies spanning three
decades (Blumler and McQuaii, 1968, Blumler, Gurevitch and Ives, 1978; Blumler, 1986,
Blumler and Gurevitch, 1995; Blumler, Gurevitch and Nossiter 1995). “Sacerdotal”
referred to the willingness of reporters to take up and present the what the parties put
forward each day, almost without question, as the BBC’s duty or obligation during
election campaigns. But even in the BBC, some reporters were more “pragmatic.” In othr
words, they wanted to let the stories fight their way into the bulletins on their own merits,
based on news value criteria. The “pragmatic” approach characterized that taken by
reporters at NBC in New York in 1984 and 1992, during election newsroom observation
studies (Semetko et al, 1991, 1996), and to a certain extent at ITN in Britain (Semetko,
Scammell and Nossiter, 1994; Nossiter, Scammell and Semetko, 1995). But to describe
TVE 1’s approach, in the 1996 election campaign, as “sacerdotal” and Antena 3’s as
“pragmatic” is misleading without an understanding of the highly politically charged
environment in which these news organizations compete. In Spain, uniike the US or the
UK, this is a continuum perched high on a political peak. What these differences mean for
television audiences in Spain is the subject of the next section.

Television Audiences in Transition

Television is the most relied upon medium as a source of information, in
comparison with radio and the press. In the May 1993 pre-election survey conducted by
ASEP, 84 percent of respondents (18 years and older) had been watching television the
day before, SO percent had listened to radio, and 43 percent had read a newspaper, and 24
percent had read a magazine during the previous week (Diez-Nicolas & Semetko,
1995:250). The prevalence of television as the most refied upon medium remained
throughout the 1993-1996 period, with the exception of an increased audience for radio
due at least in part to a change in question wording in 1994, as is shown in Grafico 1.

Grafico | about here

Between 1989 and the June 1993 election, audiences for TVE 1 dropped from
more than 70 percent of television viewers to just over 50 percent, with a similar drop in
audience registered by the second public service channel though it was from just under 50
to just below 20 percent, and the audiences for the channels in the autonomous regions
remained within the 20 to 30 percent range {see graphico | and 2 in Diez-Nicolas & -
Semetko, 1995: 250-251). By contrast, audiences for the two most popular private
channels increased dramatically during this period. Antena 3 and Tele5 each drew
attention away from the public service channel with their entertainment programming.
Both channels displayed increases from 5 percent of television viewers, when first



measured by ASEP in 1990, to about one-third of television viewers by the time of the
1993 election. Viewers watch more than one channel, of course. and this is why these
figures sum to more than 100 percent. These important shifts in audiences were
particularly difficult for TVE because so much of the broadcaster's budget came from
advertising revenue. As viewers zapped to other channels, so did advertisers pesetas Itis
worth noting that by 1997, a year after the election, the private channels actually

surpassed TVE 1 in terms of audience share for overall programming,

This competition for audiences became even more intense after the 1993 election
in the period leading up to the March 1996 general election, as can be seen in Grafico 2.
During this period, audiences for Antena 3 programs soared well above those for Tele 5,
from about one-third of television viewers in June 1993 moving up to close to 50 percent
of viewers in the first five months of 1994 while Tele 5 audiences dropped to less than 30
percent. Audiences for TVE 1 hovered around the 50 percent range.

Grafico 2 about here
From 1994 onwards, Antena 3 was the main competitor to TVE 1 for general
programming. In the six months prior to the 1996 election, Tele $ also started to increase
its share of the audience by slotting in specific entertainment programs to lure audiences
away from Antena 3 and TVE 1.

So far we have concentrated on competition for audiences generally. The public
service channel’s advertising base was diminished because of severe competition for
entertainment programming offered on the private channels. The public service channel
retained a stronger lead over Antena 3 in the audience for news programs. but in this
battle, Tele 5, the second private channel, was well behind as is shown in Grafico 3

Grafico 3 about here
Between the 1993 and 1996 elections, audiences for news on Antena 3 increased from
about 12 percent to nearly one-third, levelling off at just under a one-quarter about the
time of the election. Audiences for news on TVE 1 declined over this period. from about
37 percent to about one-third, though with peaks and valleys that to some extent
cotresponded with shifts to Antena 3 for news.

Taken together, these trends suggest thar we have witnessed the end of an era for

public service broadcasting in Spain. If Hemmingway’s character were to ask “For whom
does the bell toll?” the answer would be, “for TVE.”

Zapping as an Ideological Act?

Demographic profiles of audiences for overall programming on Antena 3 and TVE
1, based on nationally representative cross-sectional surveys ficided in April-June 1993, of
the Spanish public aged 18 and over, showed that the audiences for the public service
channel were more likely to be female (55 percent), ofdder (45 percent over the age of
fifty), middle (55 percent) to lower social class (26 percent), and more classifying
themseives to the /eft (45 percent) on the left-right scale (with 18 percent on the right),
than audiences for Antena 3. By contrast, audiences for Antena 3 were almost equally
male (51 percent) or female (49 percent), younger (67 percent under fifty), middle (55
percent) to upper social class (25 percent), and more to the right {22 percent) than the

left (41 percent) in comparison with TVE 1 viewers (Diez-Nicolas & Semetko, 1995 253.
cuadro 3).



The only change from this demographic pattern by 1996 was in terms of how
viewers positioned themselves on the left-right scale. The minority of TVE ! viewers who
called themselves “right” or “center right” in 1993 (18 percent) dropped to 15 percent in
1996, and those placing themselves in the “center” went from 14 percent in 1993 to 18
percent in 1996, while those placing themselves to the “center left” and “left” remained
constant at 46 percent, as is shown in Figure 4.

Figure 4 about here

Among Antena 3 viewers, the movement on the left-right scale was in the opposite
direction. The proportion of those classifying themselves as “left or center left” dropped
from 41 percent in 1993 to 38 percent in 1996, with those placing themselves in the
“center” moving from 16 percent in 1993 to 19 percent in 1996, and the proportion of
those who called themselves “right” or “center right” remained stable at 22 percent in
1993 and 21 percent in 1996, as is shown in Figure 5.

Figure 5 about here

The figures for 1996 are taken from ASEP’s February pre-election survey, in
which the total number of respondents was 1,215 {with 617 identifying themselves as
having watched TVE 1| the previous day and 598 as having watched Antena 3 the previous
day) and they are almost identical to the figures in J anuary 1996, when the same questions
were asked. This suggests that between the two elections, the shifts in ideological
positions of viewers for TVE | and Antena 3 among viewers was in the direction of the
public perception of the political leaning of that channel. TVE 1 was perceived to be
sympathetic with the (“left”, PSOE) Government, and Antena 3 was perceived to be anti-
Government (or “right”, PP).

Although there is considerable overlap between audiences for the general
programming on both channels discussed in the paragraph above, there is comparatively
little overlap between the audiences for the news programs on TVE 1 and Antena 3.
These aforementioned demographic patterns are also evident when we look only at the
audiences for news programs on these two channels, as displayed in Figure 6.

Figure 6 about here
By February 1996, less than one month before the March general election, 48 percent of
TVE | news viewers identified themselves as “left” or “center left”, 19 percent as “center”
and 14 percent as “center right” or “right.” Of Antena-3 news viewers, 39 percent
identified themselves as “left” or “center lef},” 21 percent as “center,” and 24 percent as
“center right” or “right.” These percentages are based on 421 TVE 1 news viewers, and
332 Antena 3 news viewers, out of 1,215 respondents, and of the remainder, the largest
portion did not watch any news program, followed by viewers of news on Tele 3, then
viewers of news on autonomous channels.

The demographic characteristics of the audiences for TVE 1 and Antena 3 news
programs in February 1996 (in the pre-election survey) also differed in terms of how they
voted in the previous national (1993) election. Of TVE 1 viewers in February, only 17
percent recalled voting for the PP and 43 percent voted PSOE in 1993. Of Antena 3
viewers in February, 27 percent recalled voting for the PP and 30 percent voted PSOE in
1993. This question was asked again in March 1996, in post-election cross-sectional
survey (N=1,212) beginning the day after the election, in which respondents were asked
how they had voted in the 1996 election. Of TVE 1 news viewers in March, 25 percent



1

recalled voting for the PP in 1996 while 38 percent recalled voting PSOE. Of Antena 3
news viewers in March, 34 percent recalled voting PP in 1996 while 25 percent recalled
voting PSOE. The real 1996 results were 30 percent for PP and 29 percent for PSOE.
There was a significant difference between the audiences for TVE 1 news and Antena 3
news in votes cast for PSOE and PP. TVE | news viewers were far more likely than
Antena 3 news viewers to have recalled voting PSOE. Antena 3 news viewers were far
more likely to have recalled voting PP.

Discussion

The ideological differences discussed above between TVE 1 and Antena 3, in
terms of the audiences as well as the approaches taken in the newsrooms, were also
reflected in the content of television news. Our content analysis showed that there was a
considerable visibility bonus on television news for the PSOE and Felipe Gozalez in the
1993 national election, and this was especially strong on TVE 1 in the ‘pre-campaign’ (the
week preceding the 14 day ‘official’ campaign period, when the public service channel was
not bound by the “stopwatch’ balance rules), with respect to the number of PSOE actors
seeti in news stories, and in terms of the amount of time devoted to their soundbites, in
comparison with PP actors and Jose Maria Aznar (Diez-Nicolas and Semetko, 1995:293)
Even during the “official campaign” in 1993, the PSOE and the Prime Minister were also
seen speaking considerably more often than PP or the opposition leader on TVE 1, largely
because of the way the public service news professionals defined “campaign news.” If the
story was deemed to be “campaign news,” then the story appeared in the ‘block’ of stories
on the campaign and “stopwatch” rules applied. If not, according to TVE | reporters and
editors, then “news value” criteria applied. Because ministers and prime ministers were
inherently important, and because they continued to provide information on a
“government as usual” basis during the final fourteen days of the 1993 campaign, they
were seen more often in TVE I news than the opposition parties. This was not the case on
Antena 3 in 1993. The application of news value criteria at the private channel had quite
different consequences for the visibility of politicians. The 1993 content analysis suggests
that the news values were applied at the two channels in ways that reflected the
ideological orientations of the channels. This continued to be the case after the 1993
election,

In the months between the 1993 and 1996 elections, corruption dominated the
news agendas of most outlets. Much of this was driven by the investigative efforts of
reporters at the national newspaper £/ Mundo, and the corruption stories were regularly
the subject of news on Antena 3. While TVE news programs did not ignore the
developments in the corruption stories, observers as well as insiders interviewed at TVE
generally agreed that the public service channel spent less time on that story than Antena 3
news,

We conducted a comparable content analysis during the pre-campaign and
‘official’ campaign in 1996.(2) The main conclusion to be drawn from comparisons
between the two elections is that the visibility bonus on TVE 1 for PSOE and Gonzalez
diminished in 1996. The newsroom observation at TVE 1 suggested that in an election
campaign in which many expected a change in government, the atmosphere at the public



8]

service channel was one of quiet apprehension (Semetko & Canel, in press). The heads at
the top of TVE | expected to roll after the 1996 election. and there was less incentive to
present “‘government as usual” news. Despite this. there were examples of such stories on
TVE 1. that were entirely ignored by Antena 3. In short, although the content of the news
on the two main channels was more similar in 1996 than in 1993, there were still some
important and remarkable differences in terms of story selection. Privatization in Spain
does not yet appear to provide support for the “convergence” hypothesis, in contrast to
Germany (Pfetsch, 1996).

In this paper, we have discussed the developments in Spanish television since 1989
and the audience shifts from TVE 1 to Antena 3 and other private channels. We do not
believe these shifts can be explained only in terms of programing schedules designed to
“hook” viewers to stay with a channel, or the innovative formats developed by Antena 3,
with the aim of holding viewers’ interest. The differences between the profiles of
audiences for these two channels generally, and the profiles of audiences for the news
programs on these channels in particular, suggests that there was an ideological dimension
behind news viewing.

The trends in audiences reported here raise questions about the role of television in
Spain in the process of optnion formation in recent years. The data reveal an ideological
difference between audiences for overall programming on these two main competing
channels, and in particular for the news programs on the two channels, with the public
service channel appealing more to those on the teft and the leading private channel
appealing more to those on the right. Given the corresponding differences in approach and
philosophy of the two news programs, switching from one to the other is potentially an
ideological act. Research on micro-level raedia effects in Spain should consider these
macro-level developments in the media system, and their consequences for the information
environtnent,

It will be interesting to see if the patterns we reported here change along with
changes in structures of ownership and political control. After the 1996 elections, the PP
government controlied TVE. The Socialists gained more control over Antena 3 through
company stockholders in mid-1996 but just in the last two months, the PP wrestled it
back. These complex shareholder battles over ownership did not go unnoticed in the
Spanish press.

Endnotes
1. We would like to thank Maria Jose Canel, co-chair of the Department of Public

Opinion in the School of Journalism at the University of Navarra, whose newsroom
observation at TVE 1 contributed to this section of the paper.
2 Tables are available from the authors upon request.

References

Barnes, Samuel H., Peter McDonough and A. Lopez Pina. (1986) Volatile Parties and
Stable Voters in Spain. Government and Opposition, 21: 56-75.



Barnes, Samuel, Peter McDonough & A. Lopez Pina, (1988) Social identity and mass
Politics in Spain. Comparative Political Studies, 21: 201-225.

Bamhurst Keva {1997)M@mmmlemmmmmm
Apers ¢ e Un ates ¢ ain. Unpublished PhD dissertation.
Umvers:ty of Amsterdam, Faculty of Polmca.l a.nd Socnal Cultural Sciences.

Blumler, Jay G. and McQuail, Denis. (1968) Television in Politics London: Faber and
Faber.

Blumler, Jay G. (1986) “The Orientation of Journalists to Social and Political Institutions™
in Goldmg, Peter., Murdock, Graham and Sch.lesmger Philip. (eds), Communicating
! n and the Po] ss. Leicester: Leicester University

Blumler, Jay, Gurevitch, Michael and Ives, fulian. (1978). The Challenge of Election
Broadcasting. Leeds: Leeds Univarsity Press.

Blumler, Jay G., Gurevitch, Michael and Nossiter, Thomas J. {1995). "Struggles for
Meaningful Election Communication: Television Journalism at the BBC, 1992" Ivor

Crewe and Brian Gosschalk [eds.] Political communications: the general election
camopaign of 1992, Cambridge: Cambridge University Press. pp. 65-84.

Blumler, Jay G. and Gurevitch, Michael (1995) The Crisis of Public Communication, New
York: Routledge.

Dlez-Nieolas, Juan and Semetko, Holli A. (1995) “‘La television y las elecciones de 1993™

in Munoz-Alonso, Alejandro and Rospir, Juan 1. (eds), Comunicacion Politica. Madrid:
Editorial Universitas. pp. 243-304,

Diez Medrano, Juan. (1995). Divi i
Basque Country and Catalonia. Ithaca and London Cornell University Press.

“Estatuto de Radiotelevision Espana” (1980). Official Bulletin of the State. Madrid.

Gunther, Richard, Giacomo Sani, and Goldie Shabad (1986). Spain After Franco: The
Making of a Competitive Party System. Los Angeles: University of California Press.

Gurevitch, Michael and Blumler, Jay G. (1993) “Longitudinal analysis of an election

communication system: Newsroom observation at the BBC 1966-1992” Osterreichische

Zeitschrift fuer Politikwissenschaft [Austrian Journal of Political Science] 22 (4), rp.
427-444.

Heywood, Paul (1995). Ihmmmmm London: Macmillan.



Hunter, Graham & Pollack, Benny. (1987) Spanish Democracy After Four General
Elections. Parliamentarv Affairs 40:357-373.

Lancaster, Thomas D. & Lewis-Beck, Michael. (1986) The Spanish Voter: Tradition,
Economics, Ideology. Journal of Politics 43:649-671.

Lopez-Escobar, Esteban (1992) “Vun]erable Values in Spamsh Muluchannel televnslon
in Juy G. Blumier {ed] ] : Yuiners

European Broadcasting. LondonSnse pp 161 172

Lopez-Escobar, Estaban & Faus, A. (1995) Broadcasting in Spain: A History of Heavy-
handed State Control, West European Politics 8(2): 122-36.

Hunneus, Cartos. (1985). La Unj , -
Democracia en Espana. Madrid: Centro de Invesugaclones Soc:ologlcas

Maravall, Jose Maria {1984). La Politica de !a Transicion. 2nd edition. Madrid: Taurus.
Miller, Wiltiam L. et al. (1990) How Voters Change Oxford: Clarendon.
Nossiter, T.J., Margaret Scammell and Holli A. Semetko, (1995). "Old Values versus

News Values" in Ivor Crewe and Brian Gosschalk. {eds] Political Communications: the
general election campaign of 1992, Cambridge: Cambridge University Press. pp. §5-103,

Pfetsch, Barbara. (1996) “Convergence through Privatization?” Paper presented at the
European Consortium for Political Research. Oslo, Norway.

Penniman, Howard R. & Majul-Leon, Eusebio. (1985) Spain at the Polls: 1977-1979. and
1982, Durham, NC: Duke University Press.

Preston, Paul. (1996) Franco. London and New York: Macmillan.

Rospir, Juan [. (1996) “Political Communication and Electoral Campaigns in the Young

Spanish Democracy” in David L. Swanson and Paoio Mancini, [eds] Politics, Media and
Modem Democracy. New York: Praeger.

Schlesinger, Philipp (1978). Putting "Reality” Together: BBC News. London: Constable.

Schoenbach, Klaus {1987). “The Role of Mass Media in West German Election
Campaigns™. Legislative Studies Quarterly, 12 (2).

Semetko, Holli A. (1991). "Images of Britain's Changing Party System: TV News and the

1983 and 1987 General Election Campaigns" Political Communication and Persuasion.
Vol. 8. No. 4, pp. 163-181.



Semetko, Holli A. (1995) Investigaction sobre tendencias de la Agenda-setting en los
noventa. In Munoz-Alonso, Alejandro and Rospir, Juan 1. (eds). Comunicacion Politica.
Madrid: Editorial Universitas. pp. '?21-242

Semetko, Holli A. (1996). “Poltzcal Balance on Tele\nslon Campaigns in th US. Britain
and Germany” Harval ymal of Press/Politics Vol. 1, No. 1.

Semetko, Holli A. and Maria Jose Canel. (in press) Agenda-Senders versus Agenda-
Setters: Television in Spain’s 1996 Election Campaign. Political Communication.

Semetko Holli A. and Klaus Schoenbach (1994). Germany's “Unity Election.” Voters and
the Media Cresskill, NJ: Hampton Press.

Semetko, Holli, Margaret Scammeil, and T.J. Nossiter, (1994) "Media Coverage of the
1992 British General Elecnon Campmgn in Anthony Heath Roger Jowell and John
Curtice [eds] Lal - anc

Dartmouth. pp. 25-42.

Semetko Holli A. Jay G. Blumler, Mlchael Gurewtch, Dmd I-I Weaver, (1991) I__g

LAl 'l_‘ ampaign Agencas. I Y o £ RO

muﬁmgmmnihﬂsﬂmm H:llsda!e NJ Lawrence Erlbaum

Swanson, David L. and Paolo Mancini, eds (1996). Politics, Media and Modern
Demogracy. New York: Praeger.



GRAFICO 1

AUDIENCIA DE MEDIOS DE COMUNICACION, 1993-96

100

% # Televisidn

80 -
70 s
-7 " \ - Radio (%

60 : i

50

En porcentaje

Penddicos
40

30 -

Revistas
20 -

10 7]

Y N T S s A e e

ViR bEX) 1% 156 196

Fuente' Banco de Datos ASEP

{*) Al valorar las variaciones de estas series lemporales debe tererse
en cuenta que. desde el X-94 se modificaron dichas pregunias



GRAFICO 2

AUDIENCIA DE CANALES DE TELEVISION, 1993-96

En porcentaje

TVE 1

Antena 3

Tele 5

Canajes
Autonomicos

La?2

Frrr T T T T
Vi-§3 1-94

g

i

Fuente: Banco de Datos ASEP

I I B B I
1-95

NEREREREEREE
1-96 196



En porcentaje

GRAFICO 3

AUDIENCIA DE BOLETINES
INFORMATIVOS DE T.V., 1993-96

a5 --

TVE 1

q Antena 3

Canales
Autonomicos

Tele 5

0 A T T Y A I O O
vi-ea -84 1-85 196 I1-96

Fuente: Banco de Datos ASEP




Graphic 4:
TVE 1 Viewers: Left Right Self Placement

50+

W 1993
B8 1996

40+

30

20

10-

Left Center Right



Graphic 5:
Antena 3 Viewers: Left Right Self Placement

01993

Left Center Right



Graphic 6:
TVE 1 and Antena 3 News Viewers:
Left Right Self Placement

mTVE 1
= ANTENA 3

Left Center Right



